Zuid Afrika 2015 - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sil Appeldoorn - WaarBenJij.nu Zuid Afrika 2015 - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sil Appeldoorn - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika 2015

Door: Sil van Appeldoorn

Blijf op de hoogte en volg Sil

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Jaa, hier zijn we dan. Zuid Afrika 2015, en wat is het geweldig. de vlucht was lang en na een tijdje ook wel een beetje saai, maar je moet er wat voor over hebben hé. Ik hoop op 2 hele leuke weken en een onvergetelijke ervaring.

Zaterdag 15 februari, kwamen we dan eindelijk aan in Zuid Afrika, en stonden de buddy's ons daar op te wachten. het eerste contact met mijn buddy ging eigenlijk best soepel, we maakten een praatje en gingen daarna even op de foto. Shaquille heet hij. Toen gingen we in de bus samen met de buddy's naar Genadendal toe. Een reis die we deze 2 weken vaak hebben gemaakt, van Kaapstad naar Genadendal en andersom. Toen we eindelijk in Genadendal aankwamen had je de rest van de middag de tijd om je bed en zo klaar te maken.

Zondag 16 februari, vandaag gingen we naar Cape Agula's, het meest zuidelijke stukje van afrika, het eerste mooie gebied dat we te zien kregen in Zuid Afrika. 's Middags gingen we nog naar een strandje toe waar we konden zwemmen. De volgende dag heb ik mijn eerste lessen op school gevolgd, samen met mijn buddy. Toen heb ik ook wel gezien dat de school daar heel anders is dan in Nederland. We hadden 's ochtends ook een assembly op school, waarbij de directeur zelf ook een toespraak hield. In de middag kregen we een rondleiding door Genadendal van één van de leraren, van de Emil Weder school.

Dinsdag 17 februari, hebben we de townships bezocht, toch wel een moment waarbij ik besefte, wat heb ik het eigenlijk goed in Nederland. Maar het was ook wel goed om dat een keer te zien. 's Middags gingen we naar het toeristen gedeelte van Kaapstad, Waterfront. We gingen in één keer van heel arm naar het rijke, mooie gedeelde van Kaapstad. Hiermee zag je ook wel hoe groot de verschillen zijn in Zuid Afrika, nog steeds. We kregen daar wat vrije tijd om een beetje te winkelen.

Woensdag 18 februari, had ik in de ochtend eerst weer lessen op school. Toen de school uit was ging ik samen met mijn buddy mee naar zijn huis. Het was dan we niet zo mooi als mijn huis thuis, maar toch heeft hij alles wat ze nodig hebben. Het huis was groot genoeg, niet zo erg als in de townships. Weer besefte ik even hoe goed ik het thuis had. Die avond hadden we na het eten ook even een gesprek over onze indruk van de dag.

donderdag 19 februari, vandaag hebben we de beroemde tafelberg bezocht, en ik moet eerlijk zeggen. Ik had niet gedacht dat het zo mooi was. Het uitzicht over Kaapstad was fantastisch. Daarna gingen we naar het apartheid museum, we kregen een verhaal te horen over district 6 wat hij zelf had meegemaakt. Dit maakte op mijzelf persoonlijk veel indruk, als je het verhaal zo van iemand hoort die het zelf heeft meegemaakt komt er meer emotie bij kijken. Na het bezoek aan het apartheid museum hadden we wat vrije tijd in Kaapstad centrum, hier zag ik de grote verschillen in Kaapstad zelf, Waterfront is allemaal heel luxe en het centrum werd ik echt constant lastig gevallen door bedelaars. Wat ik in Waterfront 0 keer heb meegemaakt.

vrijdag 20 februari, vandaag heb ik met mijn buddy social services gedaan. We hebben geholpen bij een gehandicapten programma, mind over matter. hier werden gehandicapten overdag bezig gehouden, met knutselen en dat soort dingen. In de middag ging ik met mijn les groepje rondkijken op de basisschool waar wij een les moesten geven. We gingen kijken welke groep we les wouden geven, en welke klas precies. Wij hebben gekozen voor een klas uit groep 5. De rest van de middag hadden we vrije tijd, en zijn we met een groep gaan zwemmen.

zaterdag 21 februari, vandaag zouden we eigenlijk een bootreis hebben, maar deze kon helaas niet doorgaan in verband met de hoge golven. Toen hebben we even vrije tijd gehad in Hermanus en zijn we later naar een strand gegaan waar we konden zwemmen. Een rustig dagje dus.

zondag 22 februari, vandaag zijn we naar robbeneiland geweest. we kregen eerst een tour rond het eiland met een bus, daarna kregen we een tour door de gevangenis waar onder andere Nelson Mandela heeft gezeten. Het was heel indrukwekkend hoe de gevangen daar hebben moeten leven, als je ziet hoe klein de cel van Nelson Mandela is. De middag hebben we weer vrije tijd gehad in Kaapstad om te shoppen en souvenirs te kopen.

maandag 23 februari, vandaag hebben we weer social services gedaan. We werden opgesplitst in een aantal groep die elk iets anders gingen doen. Ikzelf heb geholpen met bonen plukken, hierbij zie je hoe hard deze mensen elke dag werken in deze hitte. halverwege was ik al bek af door de warmte. We hebben dit tot ongeveer half 1 's middags gedaan, toen werden we opgehaald en hadden we vrije tijd voor de rest van de middag. Ik ben toen weer met een groep gaan zwemmen. Die avond hadden we een braai met onze buddy's, wat heel gezellig en lekker was.

dinsdag 24 februari, vandaag ben ik op safari geweest samen met mij buddy. Ik heb onder andere de Big Five gezien, maar ook andere dieren zoals zebra's en giraffen. Ik persoonlijk vond het mooi en bijzonder om deze dieren van zo dichtbij te kunnen zien zonder in een dierentuin te zijn. Na de safari zijn we terug naar Genadendal gereden, waar we 's avonds aankwamen.

woensdag 25 februari, vandaag het mooiste stuk van Afrika gezien vind ik persoonlijk, Cape of good hope en Cape point. We zijn naar de top gelopen, wat ongeveer een uurtje duurde. Maar wat was het uitzicht mooi! Ik heb hier ook veel mooie foto's gemaakt, en heel veel van genoten. Ik vond dit ook het mooiste tot nu toe, qua natuur.

donderdag 26 februari, onze laatste activiteit van Zuid Afrika. Het geven van onze lessen op de basisscholen. Onze les ging goed en het was ook leuk om te zien hoe die kindjes daar reageerden. In het begin waren ze allemaal een beetje verlegen maar later waren ze dat totaal niet meer. We hebben een les gegeven over de Nederlandse cultuur. Die middag hadden we weer vrije tijd, en tijd om jammer genoeg de koffer alweer in te pakken. 's Avonds hadden we nog een afscheidsfeest op de Emil Weder school.

vrijdag 27 februari, onze laatste dag in Zuid Afrika. We zijn met de schoolbus naar het vliegveld gegaan, samen met de buddy's. Mijn buddy was er jammer genoeg niet bij. Aangekomen op het vliegveld was het tijd om gedag te zeggen tegen de buddy's en tegen Zuid Afrika. Wat heb ik genoten zeg, deze 2 weken. Ik had graag langer willen blijven maar dat kon jammer genoeg niet.

Zaterdag 28 februari, vandaag kwamen we aan op Schiphol, eindelijk weer in Nederland. Ook al had ik langer in Zuid Afrika willen blijven, ik was toch wel blij dat ik weer thuis was.

Ik heb heel erg genoten deze 2 weken, met een hele leuk groep!